"Miben áll a Világosság filozófiája?"
"Amikor Jézus befejezte, Fülöp lépett elő, és így szólt:
- Jézus, Uram, gondolkodásom világos, és PISTIS SOPHIA himnuszának jelentését megértettem. Dávid próféta egykor a 107. zsoltárban prófétált erről:
1. Magasztaljátok az Urat, mert jó, mert örökkévaló az ő kegyelme.
2. Ezt mondhatják az Úrnak megváltottai, akiket megváltott a szorongatónak kezéből.
3. Összegyűjtötte őket országaikból: napkelet és napnyugat felől, északról és a tenger felől.
4. Bujdostak a víz nélküli sivatagban. Lakóhelyet nem találtak.
5. Éhesek és szomjasak voltak, a lelkük is elepedt bennük.
6. De az Úrhoz kiáltottak, és ő megmentette a szorultságukból és meghallgatta őket a nyomorúságukban.
7. És vezette őket egyenes útra, hogy lakóhelyükhöz juthassanak.
8. Adjanak hálát az Úrnak az ő kegyelméért, és az emberek fiai iránt való csodadolgaiért.
9. Mert megelégítette a szomjúhozó lelket, és az éhező lelket betöltötte jóval.
10. Akik sötétségben és a halálnak árnyékában ültek, megkötöztetvén nyomorúsággal és vassal,
11. mert ellenszegültek az Isten beszédének, és a Felségesnek tanácsát megutálták,
12. azért megalázta az ő szívüket nyomorúsággal: elestek és nem volt segítségük.
13. De az Úrhoz kiáltottak szorultságukban, és sanyarúságukból kiszabadította őket.
14. Kihozta őket a sötétségből és a halálnak árnyékából, köteleiket pedig elszaggatta.
15. Adjanak hálát az Úrnak az ő kegyelméért és az emberek fiai iránt való csodadolgaiért,
16. hogy összetörte az érckapukat és a vaszárakat letördelte.
17. Gonoszságuknak útjáról magához emelte őket; mert az ő hamisságukért nyomorgattattak.
18. Minden étket megutált az ő lelkük, és a halál kapujához közeledtek.
19. De az Úrhoz kiáltottak szorultságukban; sanyarúságukból kiszabadította őket.
20. Elküldte az ő szavát és meggyógyította őket, és kimentette őket az ő vermeikből.
21. Adjanak hálát az Úrnak az ő kegyelméért és az emberek fiai iránt való csodadolgaiért.
Uram, ez a magyarázata PISTIS SOPHIA himnuszának. Amit ugyanis Dávid mondott, hogy adjatok hálát az Úrnak, mert jó, és az ő kegyelme örökkévaló, megfelel PISTIS SOPHIA kijelentésének:
Hálát adok neked, ó Világosság, mert megváltóm és megszabadítom vagy. Továbbá az ige, melyet Dávid mondott:
Ezt mondhatják az Úrnak megváltottai, akiket megváltott a szorongatónak kezéből, SOPHIÁNAK az a mondása:
A világosságnak hirdetem ezt a himnuszt, mert megmentett, és ellenségeim, az archonok kezéből megszabadított.
Ez tehát a magyarázata a dicsérő himnusznak, Uram, melyet PISTIS SOPHIA kihirdetett a huszonnégy Láthatatlan társaságában, mert azt akarta, hogy megtudjanak minden üdvözítő tettet, amelyet te cselekedtél vele; és mert tudtukra akarta adni, hogy a Rejtélyeidet odaadtad az emberi nemnek.
Amikor Jézus ezeket hallotta Fülöptől, így szólt:
- Nagyszerű, te áldott Fülöp! Ez PISTIS SOPHIA dicsérő énekének a magyarázata. Ez PISTIS SOPHIA történetének a vége." ( Pistis Sophia, 82. fejezet )
"A legenda szerint egy ember eltévedt a sivatagban. Napokon át iránytalanul kallódott a homokdűnék között, s a nap könyörtelenül erős sugarai hamarosan teljesen kiszárították szervezetét. És akkor hirtelen egy oázist pillantott meg maga előtt, elérhető távolságban.
"Aha", morfondírozott magában, "ez egy délibáb, amely lóvá akar tenni engem!" Közeledett az oázishoz, az viszont nem tűnt el, ahogy a délibábok szoktak. Égő szeme előtt datolyafák ékeskedtek, füves földsávok zölden csillámlottak, és mindenekelőtt egy csörgedező forrás tűnt fel.
"Mindez nem más, mint az éhség képzeletjátéka és akusztikus hallucináció", dörmögte maga elé a végsőkig kimerült vándor. "Milyen kegyetlen is tud lenni a természet!"
Rövid idővel később két beduin találta meg az immár halott vándort.
"Érted te ezt?", kérdezte az egyik. "A datolyák majdnem a szájába nőnek, mellette pedig forrás csörgedezik, s ő mégis éhen és szomjan hal! Hogyan lehetséges ez?"
"Hát igen", magyarázza a másik, "tudod, ő egy modern ember volt." ( Vik János: Az élet értelme )
https://boatswain69.blogspot.com/2020/10/ferfiak-testverek-vagytok-miert.html
"Képzeljük el, hogy valami okból, teszem azt egy lámpaoszlop miatt, nagy felbolydulás támad az utcán. Befolyásos emberek le akarják azt dönteni.
Előkerül egy szürke ruhás szerzetes is, aki nem más, mint a Középkor szelleme, és egy skolasztikus filozófus száraz modorában elkezd magyarázni: "Mindenekelőtt is, testvéreim, vegyük fontolóra, hogy miben áll a Világosság értéke! Mert ha a Világosság jó önmagában..."
S ekkor, némiképp menthető okokból a szerzetest leütik.
Az emberek mind a lámpaoszlophoz rohannak, tíz perc alatt ledöntik, és hol ide, hol oda szaladgálva gratulálnak egymásnak a középkor szellemét félresöprő tetthez.
Ám ahogy múlik az idő, kiderül, hogy nem is olyan egyszerű a dolog.
Voltak, akik azért döntötték le a lámpaoszlopot, mert villanyvilágítást akartak; másoknak a vasra volt szükségük; voltak, akik a sötétséget akarták, mert gonoszak voltak tetteik. Egyesek azt gondolták, hogy a gázlámpa nem világít eléggé, mások meg azt, hogy túlságosan is világít; voltak, akik azért cselekedtek, mert össze akarták zúzni a helyhatóság gépezetét, mások meg azért, mert össze akartak zúzni valamit.
És az éjszakában dúl a háború, és senki sem tudja, hogy ki kit csépel. Így azután - fokozatosan és elkerülhetetlenül - ma, holnap vagy holnapután, visszatér a meggyőződés, hogy a szerzetesnek végeredményben igaza volt, mert attól függ minden, hogy miben áll a Világosság filozófiája. "Miben áll a Világosság filozófiája?"
Csakhogy: amit megvitathattunk volna a gázlámpa alatt, azt most a sötétségben kell megvitatnunk." ( G. K. Chesterton: Eretnekek )
https://boatswain69.blogspot.com/2020/08/mikor-testet-adunk-az-ideanak.html
"Miben áll a Világosság filozófiája?" |
"Miután ti méltán megkaptátok ezt az ismeretet és szeretetet, és a léleknek adott természet szerint kormányozva leírt apostoli jellegnek", útmutatást és életutatokat irányító készségesen összegyűltetek, eleget téve a Cselekedetekben leírt apostoli jellegnek, útmutatást és és életutatokat irányító tanítást vártok tőlünk, amely egyenesen vezet, pontosan megmutatja ennek az életformának a célját követőinek, hogy mi a jó és a kedves, és mi Isten teljes akarata (Róm 12,2), mely út vezet ehhez a célhoz, hogyan illik együtt élniök: azoknak, akik ezen az úton járnak, hogy kell az elöljáróknak igazgatni a filozófia ezen kórusát, mikben fáradozzanak azok, akik az erény csúcsára kívánnak eljutni, és lelküket a Lélek méltó edényévé akarják avatni.
Mivel tehát tanítást kértetek tőlünk nemcsak Szóban, de írásban is, hogy rendelkezéstekre álljon és szükség esetén mint kincstárból emlékezetetekből merítsetek belőle, megkíséreljük hát adott tehetségünkkel a Lélek nekünk adott kegyelme arányában ezt elmondani." ( Nüsszai Szent Gergely, Az Isten szerinti célokról és az igazi aszkézisről, 1, 401 )
https://boatswain69.blogspot.com/2023/04/a-filozofia-korusa-i.html
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése